Hodonín

Generel cyklistické dopravy ve městě Hodonín

Bezpečnost:

Cyklistická doprava je v tomto dokumentu řešena v následujících bodech: - “Vize nula” v bezpečnosti silničního provozu – zvláštní pozornost je třeba věnovat zranitelným účastníkům, jako jsou chodci, cyklisté a motocyklisté, a to i pomocí bezpečnější infrastruktury a bezpečnějších technologií vozidel. (bod 16) (str.4)

Cíle pro místní úroveň:
- Zvýšit počet cyklistů – je třeba usilovat o to, aby v našich městech jezdilo více lidí na kole, aby to bylo bezpečné a lákavé. Je třeba zvýšit podíl cyklistiky v rovinatých městech na přepravních výkonech na 25 % do roku 2025 v kontextu Vize 25.
- Vytvořit podmínky pro mobilitu a optimalizaci sítě cyklostezek a cyklotras – najít a odstranit obecné překážky bránící rozvoji cyklistické dopravy.
- Zajistit bezpečnost a bezbariérovost na trase – odstranit konkrétní místa a úseky s vysokým rizikem dopravních nehod cyklistů. (str.5)

5. Bezpečnost
Výzkumy ukazují, že cyklisté jsou nejvíce ohroženou skupinou uživatelů ulic a silnic. Zásady dopravní bezpečnosti musí být zohledněny jak na stávající komunikační síti, tak při navrhování nových liniových staveb v území. ale také je třeba působit na veřejnost v rámci kampaní, školení, ale i restrikce. Specifickou kapitolu tvoří zajištění bezpečnosti dětí při cestách do škol. Při řešení tohoto problému mohou napomoci jednoduchá dopravně-organizační opatření ve smyslu časové regulace zásobování, resp. parkování. (str.8)

Zklidňování:

Dopravně organizační opatření směřující k umožnění obousměrného průjezdu cyklistů zklidněným územím ve vytipovaných koridorech (str.7)

Cyklokoridory:

-

Cyklotrasa podél Baťova kanálu, úsek Hodonín - Veselí nad Moravou
Cyklotrasa vedoucí podél břehu Baťova kanálu a řeky Moravy má v úsek Hodonín - Veselí nad Moravou  cca 28 km. Trasa kopíruje unikátní vodní cestu vybudovanou Baťovými závody pro transport uhlí. Celá cyklotrasa je vedena mimo frekventované silnice. Díky nenáročnému terénu s minimálním převýšením a bezpečnému vedení mimo automobilovou dopravu je ideální pro rodiny s dětmi a seniory.
Cyklotrasa podél Baťova kanálu je součástí mezinárodního a národní cyklokoridoru Česko-polské hranice-Olomouc-Veselí nad Moravou-Hodonín-Soutok řek Moravy a Dyje-Pohansko-Lanžhot neboli Moravská stezka


Na cyklotrasu navazují v terénu další cyklostezky a cyklotrasy včetně Moravských vinařských stezek. Na trase je celá řada odpočívadel, restaurací a jiných příležitostí k občerstvení.


Kontakt: Martina Kočvarová, manažerka DSO - Obce pro Baťův kanál

Tel: 724 570 450,

email: kocvarova@batacanal.czwww.obceprobatuvkanal.cz

Rozpočet města Hodonína na rok 2025

Zastupitelstvo města na svém jednání 3. prosince schválilo rozpočet města na rok 2025. Ten vychází z předpokládaných příjmů rozpočtu města a na straně výdajů bylo hlavní snahou dosáhnout co nejvyššího přebytku provozního rozpočtu tak, aby bylo možné realizovat co největší objem potřebných investičních akcí.

Příjmy

Daňové příjmy jsou rozpočtovány na základě předpokládané skutečnosti ke konci roku 2024 a poslední predikce ministerstva financí v oblasti sdílených daní, dani z nemovitých věcí a hazardu. Tyto daňové příjmy pro rok 2025 předpokládáme ve výši 559 000 000 Kč.

Nedaňové příjmy jsou rozpočtovány dle předpokladu plnění roku 2024, ale očištěné o mimořádné příjmy roku 2024 (výplata prostředků z insolvence Sberbank). Celková výše rozpočtovaných nedaňových příjmů na rok 2024 činí 113 750 000 Kč.

Kapitálové příjmy jsou rozpočtovány v celkové výši 3 000 000 Kč a vychází z plánovaných drobných prodejů odborem právním a majetku.

V přijatých dotacích jsou zapracovány z provozních dotací tyto: dotace na výkon přenesené působnosti (státní správu), sociálně právní ochranu dětí, sociální práci, dotace na volby a dotace na park před ZŠ U Červených domků. Dále jsou zde zapracovány platby z veřejnosprávních smluv od obcí (činnost přestupkové komise) a dotace od obcí na spoluúčast na financování poskytovatelů sociálních služeb. Z investičních dotací jsou zapracovány dotace, u nichž již máme rozhodnutí, a to: dotace na revitalizaci městské knihovny (MMR) ve výši 24 000 000 Kč, dále dotace z MMR z programu Živel na psí útulek ve výši 19 000 000 Kč, na dětské městečko ve výši 48 000 000 Kč, na pavilon akvárií v ZOO ve výši 32 000 000 Kč a na opravy sportovní haly ve výši 15 000 000 Kč. Rovněž je zde rozpočtována částka ve výši 57 mil. Kč jako čerpání termínovaných vkladů v rámci hospodářské činnosti. Celková výše rozpočtovaných dotací činí 269 000 000 Kč.

V příjmech ve financování počítáme se zapojením revolvingového úvěru ve výši 100 000 000 Kč, dále se 100 000 000 Kč aktuálně zhodnocovanými formou investic do pokladničních poukázek a zapojením přebytku hospodaření minulých let ve výši 115 232 900 Kč, který představuje nezapojený přebytek let minulých v aktuálním rozpočtu roku 2024.

Výdaje:

Provozní výdaje (bez provozních dotací) plánujeme ve výši 452 890 200 Kč. Navýšení oproti roku 2024 je cca 3,5 %, což odpovídá indexu růstu cen.

Výdaje na poskytované dotace činí 170 467 700 Kč, nárůst oproti roku 2024 činí cca 2,7 % a je dán především růstem provozních příspěvků školských příspěvkových organizací, kde od 1. 9. 2024 výrazně více dofinancováváme platy nepedagogických zaměstnanců.

Celkově provozní výdaje (provozní výdaje a výdaje na dotace) činí cca 78 % z provozních příjmů, tedy 22 % provozních příjmů jde na investiční výdaje, což je vyšší hodnota, než tomu bylo ve schváleném rozpočtu na rok 2024. Tato hodnota umožňuje městu uskutečnit v roce 2025 opětovně velmi výrazný objem investic.

Výdaje na investice

Na veškeré investice zůstává částka přesahující 632 mil. Kč (v roce 2024 to byla částka 425 mil. Kč). Z toho činí 42 mil. Kč tzv. každoroční investice (investiční dotace, výkupy nemovitého majetku, bytové a nebytové hospodářství, IT apod.) a částka 470 mil. Kč pak představuje investice přecházející, tj. investiční akce zahájené, a to buď projektově, nebo již i realizačně, v roce 2024.

Na zcela nové investice tak zůstává částka cca 120 mil. Kč, která byla využita na nové investiční akce, dle konzultací s odborem investic a údržby ve věci jejich připravenosti. Další již připravené nové investiční akce budou do rozpočtu města zařazeny v případě, že město obdrží nové příjmy, se kterými nyní rozpočet nepočítá.

Mezi největší přecházející investiční akce v rozpočtu roku 2025 patří především:

• spolufinancování či předfinancování akce Dobrovolného svazku obcí Obce pro Baťův kanál – cyklostezka do Rohatce (33 mil. Kč),

• revitalizace sídliště Rudolfa Filipa – park u Rozmarýnku a parkoviště (40 mil. Kč),

• zkapacitnění kanalizace J. Suka (14 mil. Kč),

• kanalizace Mrkotálky (15 mil. Kč), • rekonstrukce dětského městečka (60 mil. Kč),

• park Sadová (30 mil. Kč), • zoo pavilon akvárií (50 mil. Kč), • park U Červených domků (60 mil. Kč) • sportovní náměstí – šatny a rozšíření umělé trávy (40 mil. Kč).

Mezi největší nové investiční akce v rozpočtu roku 2025 patří především:

• MŠ Jánošíkova – rekonstrukce elektroinstalace (8 mil. Kč),

• MŠ Sídlištní – rekonstrukce elektroinstalace (6 mil. Kč),

• projekt EPC (realizace projektů na úspory energií) (20 mil. Kč),

• bytový dům Janáčkova – zateplení (22 mil. Kč),

• Dům kultury – hlediště, podlaha, EPS a další (15 mil. Kč),

• rekonstrukce světelných signalizačních zařízení (semafory) (20 mil. Kč),

Celkově tak investiční výdaje činí více než 50 % z celkových plánovaných výdajů v roce 2025, což je o 9 % větší objem, než tomu bylo v roce 2024.

Ve výdajích se samozřejmě počítá také s úhradou splátek jistin úvěrů, které v roce 2025 činí 3 900 000 Kč. Na konci roku 2025 tak bude nesplacená částka úvěrů minulých let činit jen 1 710 000 Kč.

Modul: Města