- Nacházíte se:
- Města
- Město
Hradec Králové
Plán udržitelné městské mobility města Hradec Králové do roku 2040
Bezpečnost
Kvalitní podmínky pro pěší a cyklistickou dopravu včetně moderní infrastruktury zvyšují bezpečnost a přispívají ke zklidnění dopravy zejména ve vnitřním městě.(str.13)
2 Zvýšení bezpečnosti v dopravě
Počet realizovaných projektů na základě vypracovaných bezpečnostních auditů inspekcí (str.21)
Bezbariérová trasa zahrnuje bezbariérové pěší komunikace a přístup do budov občanské vybavenosti. Obecně je z celoměstského pohledu nutné zvýšit atraktivitu veřejného prostoru ve prospěch chodců a cyklistů tím zlepšit bezpečnost jejich pohybu. Je nutné zajistit provázanost jednotlivých bezbariérových opatření v podobě bezbariérových tras, bezbariérové dostupnosti budov a nízkopodlažní MHD.
3.3 Bezpečnost a zklidňování dopravy
Pro zvýšení bezpečnosti účastníků provozu je na území města navrženo rozšíření zón s dopravním omezením. Jsou navrženy převážně v rezidentních obytných částech města – oblasti rodinných domů a hromadného bydlení, kde je žádoucí, aby automobilová doprava byla zpomalena a tím byla zvýšena bezpečnost pěších. „Zóny 30“ mohou být navrženy zejména v oblastech s hromadným bydlením – sídliště, bytové domy. „Obytné zóny“ jsou pak vhodné pro oblasti rodinných domů, kde jsou ulice přehledné bez většího množství zaparkovaných vozidel. (str.29)
Téma bezpečnosti silničního provozu (BESIP) je nedílnou součástí vize udržitelné mobility v řešeném území. Cílem všech zpracovaných strategií rozvoje je snížení počtu dopravních nehod na minimální úroveň. (str.30)
Zklidňování:
3.3 Bezpečnost a zklidňování dopravy
Zóny 30, Obytné zóny... Již v roce 2016 byla zpracována podrobná studie „Studie proveditelnosti plošného zklidňování dopravy v Hradci Králové“ (NDCON s. r. o., 2016), na kterou je možné navázat. (str.29)
Novinky 2025
Kilometr nové cyklostezky za 10 milionů korun. Tolik bude v přepočtu stát chystané propojení Vysoké nad Labem a Opatovic nad Labem. Vznikne tak další předposlední část konstruované stezky mechu a perníku, která 23 kilometrů dlouhou trasou pro bicykly propojí Hradec Králové s Pardubicemi.
Východní Čechy – Rušná silnice, kterou lemuje pomalu tekoucí opatovický náhon, představuje v současné době jednu z mála variant přímého napojení mezi obcí Vysoká a Opatovicemi. Po letech plánování a vyjednávání má v její blízkosti nyní vzniknout 2,5 kilometrů dlouhá cyklostezka. Realizace dílčího úseku ulehčí podle Deníkem oslovené obyvatelky Vysoké zejména chodcům. „Pěšky se do Opatovic dostanete stěží. Trasa určitě vytvoří bezpečnější podmínky i pro kolaře,“ uvedla Šárka Ptáčková, která doplnila, že celkové propojení krajských metropolí považuje za důležitý krok k bezmotorovému přístupu do obou měst.
Nová stezka bude tři metry široká a bude sestávat z asfaltového povrchu. Na trase se nachází mostek přes Plačický potok, který podle projektového manažera Tomáše Jeřábka pravděpodobně čeká demolice. „Stávající most není technicky způsobilý provozu a jeho oprava by znamenala značnou finanční zátěž. Rádi bychom postavili nový, který zároveň zlepší průtočný profil potoka,“ vysvětlil Jeřábek. Investiční náklady se pohybují okolo 25 milionů korun. Stezku mají zafinancovat dotace, ale 10 milionů korun stále chybí. O předfinancování se kromě Opatovic nad Labem postarají i Pardubice. „Než se vyřídí další část dotačního řízení, tak jsme na letošní rok vyčlenili na předfinancování stezky čtyři miliony korun a další dva miliony na rok 2026,“ řekl 1. náměstek primátora Pardubic Jakub Rychtecký.
Dalšími čtyřmi miliony přispějí Opatovice. Schválení finanční alokace bude předmětem jednání pardubického zastupitelstva. „Předložili jsme návrh dvoumilionového předfinancování na letošní rok a další dva miliony plánujeme uvolnit v příštím roce. Náš plán by měla radnice projednat do března,“ uvedl starosta Opatovic nad Labem Pavel Václav Kohout, který je zároveň výkonným ředitelem dobrovolného svazku obcí Hradubická Labská, který má realizaci cyklostezky na starosti.
Výsledek výběrového řízení na zpracovatelskou firmu bude znám do jara letošního roku, kdy investor svazek obcí Hradubická Labská plánuje začít stavět. Hotovo by mohlo být už letos. „Zhotovení trasy by mělo trvat zhruba šest až devět měsíců. Nelze však vyloučit zpoždění a přesunutí zprovoznění k začátku roku 2026,“ uzavřel Kohout.
Zrealizován ještě není ani úsek z Opatovic nad Labem do Dřítče, kde aktuálně probíhá výkup pozemků.
Město podpoří realizaci cyklostezky do Hradce bezúročnou půjčkou
Město schválilo návrh na poskytnutí návratné finanční výpomoci ve výši 6 milionů korun dobrovolnému svazku obcí Hradubická labská. Tyto prostředky budou použity na předfinancování realizace úseku „Vysoká nad Labem – Opatovice nad Labem“ v rámci projektu „Cyklostezka Hradec Králové – Pardubice: Stezka mechu a perníku“. Jedná se o důležitý krok k propojení obou krajských měst pohodlnou a bezpečnou cyklotrasou.
„Celkové náklady na realizaci projektu dosahují 24,3 milionu korun včetně DPH. Dočasnou finanční výpomoc chceme poskytnout ve dvou částech. 4 miliony korun z rozpočtu města uvolníme v roce 2025 a zbývající 2 miliony korun v roce 2026. Návratnost prostředků je stanovena nejpozději do 1. března 2027. Podmínkou pro uvolnění prostředků je získání dotace z ITI Hradecko-pardubické aglomerace a doložení dalších dokumentů, jako jsou stavební povolení a výsledky výběrového řízení na dodavatele,“ objasnil první náměstek primátora zodpovědný za ekonomiku, rozpočet a sport Jakub Rychtecký.
Investorem je dobrovolný svazek obcí Hradubická labská, na předfinancování se budou podílet také Pardubický kraj a obec Opatovice nad Labem. „Těší mě, že jsme našli shodu s panem starostou Pavlem Kohoutem na předfinancování dalšího klíčového úseku, je to dobrý příklad spolupráce mezi městy a obcemi v regionu,“ pochvaloval si dohodu náměstek Rychtecký.
Spolupráce přináší konkrétní výsledky v oblasti infrastruktury, turistiky i životního prostředí. „Zlepší komfort obyvatel i návštěvníků a podpoří zdravý a ekologický způsob dopravy. Bude nejen praktickou dopravní alternativou pro každodenní dojíždění mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, ale také lákadlem pro turisty a rekreační cyklisty. Trasa povede malebnou krajinou podél řeky Labe, což nabídne nejen pohodlí, ale i jedinečné zážitky z přírody. Zároveň cyklostezka přispěje k větší bezpečnosti cyklistů, kteří dosud museli využívat frekventované silnice,“ uvedl náměstek primátora za cestovní ruch a velký zastánce této cyklostezky René Živný s tím, že Cyklostezka Hradec Králové – Pardubice propojí obě vleká města nejen symbolicky, ale především prakticky.
Dobrovolný svazek obcí Hradubická labská plánuje zahájení stavby v roce 2025 a dokončení v roce 2026 a neměl dostatek finančních prostředků na předfinancování dotace. „Projekt Stezka mechu a perníku počítá s přijetím dotací z programu Integrované územní investice Hradecko-pardubická aglomerace. Schválení této finanční podpory je klíčovým krokem k realizaci dlouho očekávaného projektu, který podpoří udržitelný rozvoj v regionu a posílí jeho turistickou atraktivitu,“ uzavřel náměstek Živný.