- Nacházíte se:
- Města
- Město
Blansko

Strategický plán rozvoje města Blanska 2033
Bezpečnost:
Realizace opatření pro zvýšení bezpečnosti ve školách a blízkém okolí (str.39)
Veřejný prostor a jeho čistota a vzhled mají výrazný vliv na bezpečnost ve městě. Dobře navržený, aktivně využívaný a udržovaný veřejný prostor může významně přispět ke snížení kriminality a vytvoření příjemného a bezpečného prostředí pro obyvatele a návštěvníky města. (str.54)
Pro vyšší bezpečnost a atraktivitu pěší dopravy jsou komunikace pro pěší důsledně odděleny od automobilové dopravy. Snahou města je zvyšovat tento podíl a zvyšovat kvality hlavních přístupových tras z centra do vzdálenějších sídlišť. (str.72)
Proč - očekávané dopady: Zvýšení bezpečnosti pro účastníky provozu, vybudováním dostatečně robustní dopravní infrastruktury (str.77)
Zklidňování:
Realizace dopravních opatření vedoucích ke zklidnění dopravy (obytné zóny, snížení rychlosti v okolí škol, úsekové měření rychlosti, zpomalovací prvky) (str.75)
Přijeďte do Blanska na kole
Hledáte město v obklopení lesů, s kvalitním zázemím pro aktivní trávení dovolené, a navíc v blízkosti nejproslulejšího krasového území v České republice? Nehledejte, našli jsme ho za vás – město Blansko.
Nachází se severně od moravské metropole Brna, v zalesněném údolí podél řeky Svitavy. Ne náhodou její tok lemuje mezinárodní cyklotrasa Eurovelo 9, jež vás z brněnských Maloměřic přivede až na začátek Blanska k hlavnímu vlakovému a autobusovému nádraží. Zde můžete pokračovat po cyklotrase směrem k Punkevním či Sloupsko-šošůvským jeskyním, ale my vám doporučujeme následovat tok Svitavy a pokračovat směrem do města. Nemějte obavy z rušné dopravy – cyklostezka podél řeky se vyhýbá silnici, projedete kolem unikátního železničního mostu a přijedete až na nejoblíbenější místo všech aktivních Blanenšťanů – Sportovní ostrov Ludvíka Daňka.
Své jméno získal po mnohonásobném mistrovi Československé republiky a olympijském vítězi v hodu diskem Ludvíku Daňovi a dodnes dělá čest jeho sportovní tradici. V těsné blízkosti zde najdete aqaupark, tenisové kurty, atletický ovál, zimní stadion, skatepark, baseballové a fotbalové hřiště. Podél celého ostrova vede asfaltová cyklostezka, kam se nemusíte bát vyrazit trénovat jízdu i se svými nejmenšími cyklisty. A když přijedete v letní sezóně, nezapomeňte si dát zmrzlinu či vychlazený nápoj na zahrádce zdejších občerstvení.
Více informací o Blansku najdete na webových stránkách www.blansko.cz (https://www.blansko.cz/poznejte-blansko/mesto-blansko/#obsah) a pro tipy na cyklistické výlety (nejenom) v okolí Blanska se podívejte na www.moravskykras.eu/vylety-cyklo.
Protože Moravský kras a okolí – musíte vidět, můžete si zamilovat.
Facebook: https://www.facebook.com/Moravskykras.eu
Instagram: https://www.instagram.com/moravsky_kras_a_okoli/
Web: https://www.moravskykras.eu
Lávky, cyklomost, zdi. U Svitavy plánují cyklostezku, hrubý odhad je 350 milionů (2025)
Plánovaná cyklostezka podél řeky Svitavy mezi Blanskem a ŠebrovemKateřinou slibuje bezpečnější alternativu pro cyklisty, kteří se nyní potýkají s hustým provozem na silnici číslo 379. Projekt, jehož náklady se odhadují na 350 milionů korun, je součástí mezinárodní trasy EuroVelo 9 a čeká na stavební povolení. Stavba by mohla přinést nejen zvýšení bezpečnosti, ale i nové možnosti pro cykloturistiku v regionu.
Blanensko – Délka lehce přes čtyři kilometry. Tři lávky, jeden cyklomost, opěrné zdi. To jsou v kostce parametry cyklostezky kolem řeky Svitavy, která má vzniknout mezi Blanskem a silničním mostem pod obcí Šebrov-Kateřina. Poblíž rušné silnice druhé třídy číslo 379, po které nyní v hustém provozu cyklisté jezdí. Od aut je sice dělí široká krajnice, ale to podle řady z nich nestačí. „Za mě je to pro cyklistu silnice smrti. Jezdím tudy často do práce a opravdu je to kolikrát o život. Hlavně na táhlé rovince před Novohradským tunelem. Tam někteří řidiči jezdí jako blázni. Předjíždí hlava nehlava a nějaká krajnice je moc nezajímá,“ řekl Deníku cyklista z Blanenska, který si nepřál zveřejnit jméno. Redakce o zná.
MEZINÁRODNÍ TRASA
O záměru nákladné stavby v členitém terénu v režii Jihomoravského kraje už Deník v minulosti informoval. Připravovaná cyklostezka je součástí dálkové mezinárodní trasy EuroVelo 9 a kraj chce na její výstavbu žádat o dotaci Státní fond dopravní infrastruktury. Hrubý odhad nákladů je v současnosti 350 milionů korun bez daně. „Stavba má vydané územní rozhodnutí s nabytím právní moci. Vzhledem k částečným změnám ve vedení trasy se aktuálně řeší dokumentace pro změnu územního rozhodnutí,“ uvedla krajská mluvčí Martina Žídková.
Navržená stavba začíná u Kateřinského mostu přes řeku Svitavu a dále pokračuje podél řeky až na okraj města Blanska do ulice Edvarda Beneše. „Území, kterým trasa vede, je složité. Míří údolím souběžně s tokem řeky Svitavy a celkem čtyřikrát tuto řeku překonává. Stezka je převážně umístěna na novém zemním tělese. V místech, kde to není z prostorových důvodů možné, jsou navrženy nové opěrné zdi a cyklomost. V části úseku se pak počítá s využitím lesní cesty. Na konci úseku je stezka vedena jako cyklotrasa na stávající pozemní komunikaci,“ popsali stezku krajští úředníci.
Oproti původnímu plánu se trasa lokálně upravovala. Kvůli sanaci skalních masivů na dvou místech. V jiné části pak vzhledem k hranici bezzásahového lesa se přesune část stezky na druhou stranu řeky Svitavy. „Pokud nedojde k úpravě smlouvy vzhledem k novele stavebního zákona, mělo by být vydáno stavební povolení letos v říjnu. Stavba je rozdělena na čtyři úseky, každý lze do provozu uvést samostatně. Doba realizace se předpokládá na dva až čtyři roky. Bude snaha požádat o spolufinancování ze Státního fondu dopravní infrastruktury na celou stavbu. Záleží na zajištění financování stavby a zda se udělá v celku nebo na etapy,“ řekla za kraj Martina Žídková.
Zatím není tedy jisté kdy a zda vůbec ke stavbě dojde. Mezi cyklisty i veřejností směřují k plánované cyklostezce rozdílné reakce. Někteří ji vítají. „Občas tudy jedem s rodinou na kole a z tohoto silničního úseku mám vždy velké obavy. Krajnice za kterou jezdíme je sice poměrně široká, ale i tak spousta aut jezdí hodně blízko a rychle. Chápu, že je jen to na cyklostezku obrovská částka a mohla by se využít jinak, další můžou říct, že se bude jednat o necitlivý zásah do krajiny, ale já to vnímám z pohledu bezpečnosti. Možná by nová stezka nabídla i sportovní aktivity pro starší nebo méně zdatné cyklisty. Mohla by být atraktivní i pro kolečkové brusle, je v krásné krajině,“ uvedla například Lenka Procházková z Blanenska.
ÚLET A SCI-FI
Jako naopak velmi nákladnou investici postrádající smysl zhodnotil záměr cyklista Petr z Blanska. Celé jméno si nepřál zveřejnit. „Jezdím tudy hodně často a zmíněný úsek není pro cyklisty zrovna bezpečný to je pravda. Ale aby se za čtyři kilometry cyklostezky utratily takové peníze mi přijde jako totální úlet. To by byla nejdražší stezka v republice a možná i ve střední Evropě. Jsem zvědavý, jestli k výstavbě vůbec dojde. Za mě je to v tuto chvíli sci-fi. Přitom by úplně stačilo posunout krajnici víc do vozovky. Nebo za zlomek té částky by se podle mě dala na potřebných místech rozšířit silnice nebo cyklisty od aut oddělit po každé straně nějakými betonovými zábranami. Bylo by to levnější a efektivnější,“ poznamenal muž.
Podle krajské mluvčí Martiny Žídkové rozšíření krajnice směrem do silnice není možný. Stejně jako zásah do mostních objektů s realizací lávek. „Cyklotrasa má označení mezinárodní trasy EuroVelo 9, která je součástí evropské sítě EuroVelo tras a svou propagací podporuje rozvoj cykloturistiky a s tím spojených služeb. EuroVelo trasy mají svoje pravidla, jedním z nich je i bezpečnost, kterou nám vytkla i se současně vyznačenými krajnicemi a křížením frekventované silnice,“ dodala mluvčí.
Kontaktní osoba pro Blansko
Petra Krylová
ředitelka DMO Moravský kras a okolí, z.s.
E-mail: dmomk.petra@email.cz
Tel.: 723 860 760