Kuřim

Webové stránky města: https://www.kurim.cz/

KUŘIM SE STÁLE ROZVÍJÍ. VZNIKAJÍ NOVÁ SPORTOVIŠTĚ I CYKLOSTEZKY (2025)

STAROSTA KUŘIMI DRAGO SUKALOVSKÝ SE V ROZHOVORU PRO ČASOPIS MYFACE ROZPOVÍDAL O TOM, NA ČEM VE MĚSTĚ PRACUJÍ A CO CHYSTAJÍ. DÍKY REALIZACÍM I MNOHA ZAJÍMAVÝM PLÁNŮM SE KUŘIM ZASE POSUNE MEZI JEŠTĚ ZAJÍMAVĚJŠÍ MÍSTA DOBRÁ K ŽIVOTU. TOTO TVRZENÍ NEDÁVNO POTVRDIL I ŽEBŘÍČEK ČASOPISU E15.

Pane starosto, co je nového v Kuřimi?

V Kuřimi se pořád něco děje a určitě se u nás nikdo nenudí. Ani obyvatelé Kuřimi, kteří si mohou vybrat z mnoha kulturních, sportovních či společenských aktivit, a už vůbec ne lidé na radnici, především ti, kteří mají na starosti městské investice. Z událostí nedávných dnů mne potěšilo vyhlášení žebříčku měst České republiky podle kvality života, který každoročně sestavuje redakce časopisu e15. V něm Kuřim zvítězila v kategorii měst s 10 až 50 tisíci obyvateli. V celkovém pořadí všech obcí ČR nad dva tisíce obyvatel jsme byli desátí. Prostě Kuřim je dobré místo pro život.

V poslední době se u vás povedlo realizovat mnoho zajímavých projektů.

Dokončili jsme dlouholetou rekultivaci kuřimského nádraží. Posledními dvěma kroky byly rekonstrukce autobusového terminálu, na který navázala úprava přednádražního parku. Vznikl tak moderní přestupní uzel, který zvýší komfort cestování hromadnou dopravou. Dokončili jsme rovněž rekonstrukci vodojemů, což je sice věc, která není příliš vidět, ale pro dobré fungování a další rozvoj města je naprosto klíčová. Zrekonstruovali jsme vzduchotechniku v našem akvaparku, vyměnili zařízení kuchyně a zřídili mokrý bar, kam se mohou návštěvníci bazénu přijít najíst a napít rovnou z bazénů v plavkách. Hotový a hodně využívaný je nový skatepark. Kompletně opravená, včetně kanalizace, vodovodu a dalších sítí, je ulice Kpt. Jaroše na Podlesí, to byla stavba za skoro sto milionů korun. Dokončili jsme studii úprav rekreačního zázemí města mezi rybníkem Srpek a kopci Zborov a Zlobice, která nám říká, jak by mělo rekreační zázemí v budoucnu vypadat. Dokončili jsme rovněž stavbu nového mostu přes Kuřimku, který napojuje část severní průmyslové zóny včetně věznice. Mohl bych tu psát i o dalších, menších stavbách a investicích, ale je toho opravdu hodně.

Na jakých dalších důležitých stavbách ve městě momentálně pracujete?

V plném proudu je stavba odlehčovací a retenční komory na páteřní kanalizační stoce Na Loučkách. Opět jde o důležitou infrastrukturní stavbu, která jednak zlepšuje kvalitu vody v Kuřimce, jednak je opět klíčová pro další rozvoj města. Protože je z části vyvolaná novou bytovou výstavbou na Záhoří, je kompletně financovaná z prostředků investora. Stavíme nové autobusové zastávky v Zámecké ulici. Finišuje dostavba pavilonu v ZŠ Jungmannova, ve kterém budou nové odborné učebny. Naplno běží práce na rekonstrukci městského stadionu. Začaly také práce na nadstavbě nad klubem seniorů, kde vznikne zázemí pro pracovnice sociálních služeb města a denní stacionář. Samozřejmě pracujeme i na běžných věcech, jako jsou opravy a rekonstrukce komunikací, údržba zeleně, chystáme výsadbu nové zeleně na ulicích Tišnovská a Tyršova atd. Finišuje i příprava dalších důležitých staveb a investic. Tou největší bude rekonstrukce náměstí Osvobození. Chystáme architektonickou soutěž na novou základní školu, která vyroste v Záhoří. Začínáme projektovat dostavbu základní umělecké školy. Ta stávající již totiž nestačí velkému zájmu dětí. Chystáme stavbu nového fotbalového kříště s umělou trávou. Připravujeme úpravu městských lesů na Horce a Zárubě tak, aby zde vznikl lesopark. Chystáme přeměnu suchého poldru na Kuřimce na stálou vodní nádrž. Zakoupili jsme bývalou správní budovu TOS Kuřim, kterou zrekonstruujeme a vytvoříme v ní zázemí pro budoucí gymnázium, které nám zatím chybí, ordinace lékařů, sídlo městského úřadu a další služby pro veřejnost. A spolupracujeme s Ředitelstvím silnic a dálnic na přípravě staveb mimoúrovňových křižovatek na svitavské silnici u Podlesí a Prefy. A pracujeme i na dalších drobnějších věcech.

Zastavil bych se u rekonstrukce náměstí Osvobození. To je projekt, který se chystá už několik let, ale, aspoň podle mého názoru, po realizaci posune Kuřim mezi opravdová města. Kdy k němu dojde a na co se mohou lidé těšit?

Stavba je kompletně připravena a momentálně vybíráme stavební firmu. Práce by měly začít nejpozději v červenci a hotovo by mělo být o prázdninách příštího roku. Řešíme ještě dotaci na stavbu, respektive její výši. Náměstí bude kompletně přestavěné, bude tam plocha pro konání kulturních a společenských akcí a trhů. Ve spojení s kulturním domem to bude opravdu unikátní a funkční zázemí pro konání různých akcí. Na jihozápadní straně náměstí přibude nový pavilon, který bude provozovat naše Společenské a kulturní centrum. Půjde především o místo pro malou výstavní síň, zázemí pro různé programy tvořivosti a další kulturní aktivity, ale také pro informační centrum atd. Součástí budou i veřejné toalety a podzemní sklad. Chybět nebude ani zeleň, vodní prvek a další drobné stavby, zůstane tam zřejmě i sousoší koní od Michala Gabriela, které se již na náměstí nachází. Po restauraci se tam vrátí i pomník osvoboditele, byť již nebude v centrální poloze, ale přesune se na jiné místo. Přibydou i nová místa na parkování. A díky drobným uměleckým instalacím si připomeneme i důležité události z historie města.

Zeptám se i na práce ve sportovním areálu. Co všechno se tam dělá a jaké tam máte další plány?

Rekonstrukce městského stadionu je v plném proudu. V průběhu stavby došlo k několika výrazným změnám v projektu. Součástí dotačních podmínek je i existence dostatečného zázemí pro sportovce. To znamená, že musíme přistavět nový objekt, ve kterém budou šatny, ale i nové skladovací prostory a malá tribunka pro fotbalové hřiště. Dále projekt rozšiřujeme i o novou tribunu v atletické části. A konečně jsme se po dohodě s atletickým svazem rozhodli zvýšit počet drah běžeckého oválu, kterých bude nakonec osm v celé délce oválu. To nejenom zvýší komfort pro trénink, ale také umožní pořádat závody vyšších kategorií. Z těchto důvodů však dojde k posunu termínu dokončení rekonstrukce. Tady budeme mít dokončeno později proti plánu, důvodem je ovšem rozšíření stavby o novou tribunu, šatny a sklady a také rozšíření běžeckého oválu z šesti na osm drah. Ve výsledné podobě kromě již zmíněného budou sportovcům k dispozici všechny lehkoatletické sektory a příslušenství v podobě časomíry a dalších zařízení, ozvučení, umělé osvětlení či hřiště 40 x 20 metrů s umělým povrchem. Součástí stavby je také odvodnění a zařízení pro nakládání s dešťovou vodou a další nezbytné technické prvky. Práce na sportovním areálu rekonstrukcí atletické části městského stadionu nekončí. Chystáme stavbu dalšího fotbalového hřiště s umělým povrchem. V plánu jsou i tenisové kurty. Jednáme též s investorem zimního stadionu, který připravuje přístavbu stávající ledové haly. Tím ovšem již zcela zaplníme volný prostor v areálu a musíme chystat jeho rozšíření. I na tom již pracujeme.

Všiml jsem si, že jste velmi aktivní i co se týká budování nových cyklostezek. Jaké vznikly v poslední době a jaké se připravují?

Poslední dokončená cyklostezka je směrem na Moravské Knínice a Veverskou Bítýšku, přesněji tedy její část až na rozmezí katastrů Knínic a Chudčic. Intenzivně však chystáme další etapu do Chudčic, stavět bychom měli příští rok. Stejně tak by měla pokročit cyklostezka z Kuřimi do Kníniček, kde je hotová I. etapa z Kníniček do Jinačovic. U pokračování do Kuřimi nastaly problémy s vlastnictvím potřebných pozemků. Jejich řešení je však již na dobré cestě, rádi bychom také začali stavět příští rok. Další chystanou cyklostezkou je trasa z Kuřimi do Čebína, kde naváže na již hotovou stezku z Čebína do Drásova. Tam již projektujeme, máme vyřešeny potřebné pozemky a rovněž by mělo být možné zahájit stavbu v příštím roce. Největším problémem je příprava cyklostezky do Brna. Opět zápolíme s mnoha vlastníky potřebných pozemků. I tam jsme se posunuli kupředu, ale těžko říct, kdy by mohla stavba začít. Snad do dvou let. Pro cyklisty dobrou zprávou je vznik zázemí na kuřimském nádraží, které bylo součástí rekonstrukce autobusového terminálu. Vzniklo tam dvacet čtyři uzamykatelných cykloboxů, z nichž polovina je opatřena nabíječkou pro elektrokola. Nechybí ani veřejné sociální zařízení se sprchou, servisní stojan a cyklomyčka.

Co Kuřim nadále trápí, je doprava. Ať už je to průtah městem, mimoúrovňová křižovatka u Prefy. Posunula se případná řešení někam dál?

Máte pravdu, doprava je stále největším kuřimským problémem. Myšlena tedy automobilová. Popisovat ji nemá význam, současný stav je znám asi úplně všem. I tam se ale věci postupně a pomalu, na můj vkus velmi pomalu, posunují kupředu. Definitivním řešení se špatnou průjezdností na ose Brno–Tišnov je až obchvat Kuřimi. Rovnou si řekněme, že obchvat jižní, spojený s chystanou novou silnicí I/73 (dříve R43 a D43). Po dlouhých letech se podařilo vyhrát právní a soudní bitvu o určení trasy silnice I/73 a obchvatu Kuřimi. Definitivní rozsudky Nejvyššího správního soudu zamítly všechny žaloby podané na trasu I/73, potažmo obchvat Kuřimi. Mám z toho velkou radost, protože jsem se na přípravě Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje dlouhá léta podílel, ať již jako předseda výboru pro územní plánování, nebo jako člověk, který v soudních sporech organizoval podporu obcí ležících severně a severozápadně od Brna, včetně města Brna. Navrženou trasu takto podpořilo bezmála sto obcí. Trasa je tedy platná a na řadě je jsou již konkrétní kroky investora, tedy Ředitelství silnic a dálnic. Příprava již byla zahájena, před schválením je technicko-ekonomická studie a běží řízení o dopadu stavby na životní prostředí EIA. Celé záležitosti se budu věnovat i nadále, Čeká nás zde ještě hodně práce a bohužel i soudních sporů, ale letos jsme se díky vyhraným soudním sporům posunuli o pořádný kus dále.

Komplikovaná je nejenom příprava silnice I/73, ale i mimoúrovňových křižovatek na stávající svitavské silnici I/43 u Podlesí, Prefy a pod Lipůvkou. I tam je příprava v plném proudu, i tam ji komplikují různí aktivisté, vlastně ti samí, kteří již dlouhé roky zpomalují i přípravu nové silnice. Momentálně se vinou žaloby těchto spolků musí Ministerstvo životního prostředí ČR opětovně zabývat odvoláním spolků proti udělení výjimky z ochrany zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů. Další věci však běží a příští rok by mohlo být stavební povolení, i když lze očekávat další a další žaloby. Zahájení stavby se tak posunulo, momentálně to vypadá na rok 2026. Celá situace v přípravě dopravních staveb v ČR je i nadále tristní, zákony a rozhodovací praxe soudů nahrává obstrukcím různých pseudoekologických spolků hájících povětšinou úzké zájmy jednotlivců či malých skupin. Tato dlouholetá praxe však, zdá se, nikoho z odpovědných příliš nezajímá. I přes jistý pokrok například ve výkupu pozemků nebo jednostupňového stavebního řízení se stále nikdo příliš nezabývá zákony, které takovéto obstrukce umožňují, včetně soudní praxe. Ta je nepřehledná, nejednotná. Soudy mají tendenci zabývat se i záležitostmi, které jim nepřináležejí, rozhodnutí jsou nepředvídatelná a naprosto odtržená od reality.

Blíží se konec dalšího volebního období. Co byste do té doby ještě rád stihl?

Rád bych stihl, spolu se svými kolegy a kolegyněmi, protože bez nich by nic popsaného nevzniklo, připravit vše tak, aby všechny dobré věci pokračovaly i po dalších volbách, ať již budu, či nebudu kandidovat, ať již uspěji, či ne. A musím zde také všem kolegům a kolegyním, ale i těm lidem, kteří naši snahu podporují, velmi poděkovat. Právě tato podpora spokojenost je hlavním motorem naší snahy o zlepšení života v Kuřimi a nejenom tam.

Modul: Města