Brno

Plán mobility Brna

Bezpečnost:

V rámci rozvoje cyklistické dopravy nesmí být opomíjena otázka zvýšení bezpečnosti cyklistů – bezpečné oddělení od vozidel, bezpečné přejezdy pro cyklisty a odstranění nebezpečných úseků a bodových závad. Při návrhu urbanizace nových území nesmí být opomíjen význam cyklistické dopravy a musí být zajištěno napojení na celoměstské sítě cyklistických tras. (str.24)

Pro zvýšení bezpečnosti účastníků provozu je na území města navrženo rozšíření zón s dopravním omezením. Jsou navrženy převážně v rezidentních obytných částech města - oblasti rodinných domů a hromadného bydlení, kde je žádoucí, aby automobilová doprava byla zpomalena a tím byla zvýšena bezpečnost pěších. (str.25)

4.11 Zvýšení bezpečnosti silničního provozu

Kromě technických opatření, která aktivně odstraňují dopravní závady na komunikační síti města a eliminují tak příčiny dopravních nehod, je vhodné provádět také např. bezpečností inspekce, které pomohou identifikovat kritická místa a navrhnout jejich úpravu a realizovat edukativní akce, které pomohou zvýšit povědomí o zásadách bezpečného provozu všech účastníků silničního provozu. S důrazem na jeho nejzranitelnější účastníky – chodce, osoby s omezenou možností pohybu, děti a seniory. (str.28)

Realizace osvětových kampaní týkajících se bezpečnosti v dopravě a vzájemné ohleduplnosti cyklistů a chodců za účelem prevence úrazů (str.33)

Zklidňování:

Zřizování zklidněných zón v obytných čtvrtích - návrh Zón 30 v rezidentních čtvrtích města – je vhodným řešením v rezidenčních čtvrtích, kde je žádoucí zpomalit dopravu na rychlost 30 km/h. (str.47)

Dobudování VMO a návazných radiál a tangent, které zajistí snížení intenzity dopravy v centru města a v obytných oblastech, musí nutně předcházet navazující opatření, jako jsou:
- Zavedení nízkoemisních zón
- Zklidnění komunikací a rozšíření infrastruktury pro pěší a cyklisty
- Systém záchytných parkovišť mimo centrum města
- Omezení vjezdu pro zbytnou dopravu
- Zpoplatnění vjezdu (str.108)

V obytných oblastech je důležité patřičné zklidnění dopravy, se zachováním průjezdnosti vozidel, které mají v této části zdrojovou nebo cílovou funkci a se zajištěním bezpečných tras pro cyklisty a chodce. Toto zklidnění lze podpořit zavedením obytných zón a zón 30 (viz Srovnání Zóny 30 a Obytné zóny zásady a rozdíly kapitola 6.4.3.1). Vhodné je také postupné zavádění síleného prostoru. V oblastech s vysokou dopravní funkcí je naopak důležité zajistit plynulost projíždějících vozidel. (str.110)

Generel cyklistické dopravy

Bezpečnost:

Město chce být bezpečné, přívětivé a zdravé. Kromě jiného zde musí být spousta příležitostí jak se pohybovat ve veřejném prostoru,
procvičit se a zapojit se do sportu či jakéhokoliv pohybu. Toto se dá udělat různými formami, ta nejjednodušší a nejlevnější je učinit město příjemným, bezpečným a rychle průjezdným pro kolo (str.1)

Zklidňování:

Soustředění cyklistů na cyklostezky resp. do složitého systému zklidněných obslužných komunikací bez možnosti přímého průjezdu územím jako chybné (str.1)

Řídicí výbor Brněnské metropolitní oblasti podpořil dopravní projekty za 1,5 miliardy korun (2025)
Cyklostezka propojující Brno se zázemím 

Podporu získala i výstavba úseku cyklostezky údolím Ponávky mezi ulicemi Podhájí a Karásek. Tento půlkilometrový úsek bude součástí nadregionální trasy z centra Brna přes Lelekovice do Kuřimi a zlepší každodenní cyklistickou dostupnost Brna a obcí v severní části BMO. V současnosti je daný úsek kvůli nerovnému a přírodnímu povrchu špatně sjízdný a neumožňuje bezpečný průjezd, zejména za nepříznivého počasí, kdy zde často dochází ke kolizním situacím. Součástí projektu za 10 milionů korun (dotace prostřednictvím nástroje ITI činí 7 milionů korun) je i lávka přes řeku Ponávku.  

Řídicí výbor Brněnské metropolitní oblasti se schází již od roku 2015. Jubilejní 30. zasedání tak symbolicky potvrzuje dlouhodobou spolupráci mezi městem Brnem a obcemi v jeho zázemí, která je základem koordinovaného rozvoje v klíčových oblastech, jako je doprava, školství, sociální infrastruktura či životní prostředí. Za uplynulých deset let podpořil skrze úspěšný nástroj ITI 240 projektů v hodnotě 12,5 miliardy korun. Z toho bylo 136 projektů na území města Brna a 104 v jeho zázemí. Kromě evropských zdrojů zde diskutujeme řadu dalších témat důležitých pro rozvoj BMO, jako je podpora lokální produkce nebo budoucí postavení metropolitních oblastí a aglomerací," uvedl uvolněný zastupitel pro strategický rozvoj a metropolitní spolupráci Martin Příborský. 

Další výzvy pro předkládání projektů budou vyhlášeny na podzim letošního roku a budou se týkat podpory výstavby cyklostezek, bezpečnosti dopravy, infrastruktury pro drážní dopravu či infrastruktury sociálních služeb.  

Brněnské silnice se od září otevřou, uzavírky končí (2025)

S koncem letních prázdnin se některé opravované brněnské silnice opět otevřou řidičům i městské hromadné dopravě. Klíčové dopravní tepny, jako jsou ulice Svatoplukova a Rokytova, budou opět průjezdné. Některé rekonstrukce ještě potrvají.

Brno – S koncem letních prázdnin se uleví nejen rodičů, ale také řidičům. Končí řada uzavírek, které v létě omezovaly provoz na brněnských silnicích. „Většina velkých letních oprav se blíží ke konci, což výrazně zjednoduší pohyb po městě. Městská hromadná doprava se vrátí na své běžné trasy a řidiče čeká méně uzavírek a objížděk,“ shrnul brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

SVATOPLUKOVA A ROKYTOVA HOTOVÉ

Poslední srpnový den skončily uzavírky v ulicích Svatoplukova a Rokytova, kde silničáři opravili povrchy silnic. Trolejbusová linka 25 se vrací na svou běžnou trasu na Vinohrady a do Líšně od prvního září. Obnoví se také běžná obsluha zastávek Údolíček a Svatoplukova.

Průjezdná pro řidiče i městkou hromadnou dopravu má být od začátku září také Vídeňská ulice. „Opravy byly dotované z peněz Evropské unie. Polovinu nákladů uhradil brněnský magistrát a polovinu pokryly dotace,“ řekl Kratochvíl.

Kromě tramvajové trati se opravy se dočkal zhruba kilometrový úsek silnice od Táborského nábřeží až po Renneskou třídu. Opravené je trolejové vedení, ale také kabelové trasy či zastávky.

Bez omezení od prvního září řidiči projedou řidiči také Kounicovou ulicí. Ta v uplynulých měsících zažila rekonstrukci vodovodu, plynovodu, kanalizace a tramvajové trati. Dělníci opravili uliční vpusti, vozovku a chodníky. V rámci stavby vznikla nová zastávka pro trolejbus u Moravské zemské knihovny, která ponese název Zemská knihovna. Opravy se dočkala i stávající tramvajová zastávka Nerudova a přibyla nová cyklostezka.

Některé uzavírky ještě potrvají. Poslední etapa prací čeká třeba ulici Poříčí. „Silničáři na místě dokončují povrchy silnice, všechny práce by měly být hotové nejpozději čtvrtého září, avšak stavbaři dělají všechno pro to, aby stihli práce dokončit do začátku nového školního roku,“ sdělil ještě koncem srpna Kratochvíl. Pro řidiče se od minulého úterý situace na Poříčí zjednodušila. Doprava bude do ukončení prací vedena ve dvou jízdních pruzích, pro každý směr bude vyhrazený jeden pruh.

Mimo opravy samotné silnice stihli řemeslníci na Poříčí za poslední dva měsíce opravit například veřejné osvětlení, plynovod nebo odvodnili komunikaci pro brněnské vodárny.

Pokračuje však rekonstrukce v Údolní ulici v centru města. Součástí kompletní opravy ulice je výměna vodovodu, kanalizace, plynovodu a dalších inženýrských sítí. Ulicí povede nová odhlučněná tramvajová trať, cyklopruh, přibude nové veřejné osvětlení, nový povrch silnice a chodníků i nově vysázené stromy. Po dobu rekonstrukce, která potrvá do konce roku, bude ulice zcela uzavřena pro osobní i hromadnou dopravu. Skončí však jednosměrný provoz od Mendlova náměstí v ulici Úvoz, který kvůli stavebním pracím v Údolní ulici platil od poloviny srpna.

JIHLAVSKÁ ZAVŘENÁ AŽ DO PROSINCE

K uzavírkám, které v září naopak neskončí patří ta v ulici Kníničská, kde dělníci opravují vozovku. Stavební práce tam potrvají do konce října. Provoz bude omezený také v Jihlavské ulici, kde budou až do poloviny prosince stavět horkovod. Dalším omezením, které skončí v polovině prosince bude v ulici Hlinky, kde se opravuje vodovod.

Modul: Města