- Nacházíte se:
- Města
- Město
Brno

Bezpečnost:
V rámci rozvoje cyklistické dopravy nesmí být opomíjena otázka zvýšení bezpečnosti cyklistů – bezpečné oddělení od vozidel, bezpečné přejezdy pro cyklisty a odstranění nebezpečných úseků a bodových závad. Při návrhu urbanizace nových území nesmí být opomíjen význam cyklistické dopravy a musí být zajištěno napojení na celoměstské sítě cyklistických tras. (str.24)
Pro zvýšení bezpečnosti účastníků provozu je na území města navrženo rozšíření zón s dopravním omezením. Jsou navrženy převážně v rezidentních obytných částech města - oblasti rodinných domů a hromadného bydlení, kde je žádoucí, aby automobilová doprava byla zpomalena a tím byla zvýšena bezpečnost pěších. (str.25)
4.11 Zvýšení bezpečnosti silničního provozu
Kromě technických opatření, která aktivně odstraňují dopravní závady na komunikační síti města a eliminují tak příčiny dopravních nehod, je vhodné provádět také např. bezpečností inspekce, které pomohou identifikovat kritická místa a navrhnout jejich úpravu a realizovat edukativní akce, které pomohou zvýšit povědomí o zásadách bezpečného provozu všech účastníků silničního provozu. S důrazem na jeho nejzranitelnější účastníky – chodce, osoby s omezenou možností pohybu, děti a seniory. (str.28)
Realizace osvětových kampaní týkajících se bezpečnosti v dopravě a vzájemné ohleduplnosti cyklistů a chodců za účelem prevence úrazů (str.33)
Zklidňování:
Zřizování zklidněných zón v obytných čtvrtích - návrh Zón 30 v rezidentních čtvrtích města – je vhodným řešením v rezidenčních čtvrtích, kde je žádoucí zpomalit dopravu na rychlost 30 km/h. (str.47)
Dobudování VMO a návazných radiál a tangent, které zajistí snížení intenzity dopravy v centru města a v obytných oblastech, musí nutně předcházet navazující opatření, jako jsou:
- Zavedení nízkoemisních zón
- Zklidnění komunikací a rozšíření infrastruktury pro pěší a cyklisty
- Systém záchytných parkovišť mimo centrum města
- Omezení vjezdu pro zbytnou dopravu
- Zpoplatnění vjezdu (str.108)
V obytných oblastech je důležité patřičné zklidnění dopravy, se zachováním průjezdnosti vozidel, které mají v této části zdrojovou nebo cílovou funkci a se zajištěním bezpečných tras pro cyklisty a chodce. Toto zklidnění lze podpořit zavedením obytných zón a zón 30 (viz Srovnání Zóny 30 a Obytné zóny zásady a rozdíly kapitola 6.4.3.1). Vhodné je také postupné zavádění síleného prostoru. V oblastech s vysokou dopravní funkcí je naopak důležité zajistit plynulost projíždějících vozidel. (str.110)
Bezpečnost:
Město chce být bezpečné, přívětivé a zdravé. Kromě jiného zde musí být spousta příležitostí jak se pohybovat ve veřejném prostoru,
procvičit se a zapojit se do sportu či jakéhokoliv pohybu. Toto se dá udělat různými formami, ta nejjednodušší a nejlevnější je učinit město příjemným, bezpečným a rychle průjezdným pro kolo (str.1)
Zklidňování:
Soustředění cyklistů na cyklostezky resp. do složitého systému zklidněných obslužných komunikací bez možnosti přímého průjezdu územím jako chybné (str.1)
Řídicí výbor Brněnské metropolitní oblasti podpořil dopravní projekty za 1,5 miliardy korun (2025)
Cyklostezka propojující Brno se zázemím
Podporu získala i výstavba úseku cyklostezky údolím Ponávky mezi ulicemi Podhájí a Karásek. Tento půlkilometrový úsek bude součástí nadregionální trasy z centra Brna přes Lelekovice do Kuřimi a zlepší každodenní cyklistickou dostupnost Brna a obcí v severní části BMO. V současnosti je daný úsek kvůli nerovnému a přírodnímu povrchu špatně sjízdný a neumožňuje bezpečný průjezd, zejména za nepříznivého počasí, kdy zde často dochází ke kolizním situacím. Součástí projektu za 10 milionů korun (dotace prostřednictvím nástroje ITI činí 7 milionů korun) je i lávka přes řeku Ponávku.
„Řídicí výbor Brněnské metropolitní oblasti se schází již od roku 2015. Jubilejní 30. zasedání tak symbolicky potvrzuje dlouhodobou spolupráci mezi městem Brnem a obcemi v jeho zázemí, která je základem koordinovaného rozvoje v klíčových oblastech, jako je doprava, školství, sociální infrastruktura či životní prostředí. Za uplynulých deset let podpořil skrze úspěšný nástroj ITI 240 projektů v hodnotě 12,5 miliardy korun. Z toho bylo 136 projektů na území města Brna a 104 v jeho zázemí. Kromě evropských zdrojů zde diskutujeme řadu dalších témat důležitých pro rozvoj BMO, jako je podpora lokální produkce nebo budoucí postavení metropolitních oblastí a aglomerací," uvedl uvolněný zastupitel pro strategický rozvoj a metropolitní spolupráci Martin Příborský.
Další výzvy pro předkládání projektů budou vyhlášeny na podzim letošního roku a budou se týkat podpory výstavby cyklostezek, bezpečnosti dopravy, infrastruktury pro drážní dopravu či infrastruktury sociálních služeb.