Vsetín

Plán udržitelné městské mobility města Vsetína

Bezpečnost:

Příležitosti: 

Zaměřit se na řešení dopravních uzlů a revitalizovat je s ohledem na potřeby pěších i cyklistů
Zaměřit se na bezpečnost a přehlednost křížení tras pěší a automobilové dopravy (str.69)

Oddělení od motorové dopravy:

Oddělení části vymezené pro cyklisty od prostoru pro motorová vozidla zvyšuje bezpečnosti provozu a tím přispívá i k vyššímu využívání cyklistické dopravy ve městě. Níže popisujeme principy, jak je takové oddělení možné realizovat 

  • Umisťovat pásy pro cyklisty na úroveň chodníku
  • Oddělovat pásy pro cyklisty od motorové dopravy (str.107)

Opatření zvyšující bezpečnost dopravy

Uspořádání uličního prostoru výrazně ovlivňuje kvalitu života ve městě, dopravní chování obyvatel, bezpečnosti i pocitovou bezpečnost jejích uživatelů. (str.161)

Zklidňování:

Potenciál pro zklidnění/oživení je zaměřen na konkrétní ulice, veřejné prostory a lokality ve Vsetíně.(str.68)

Koridory:

Opatření/prvky pro zvýšení bezpečnosti cyklistů

- piktogramový koridor pro cyklisty

Vsetín otevřel další úsek Cyklostezky Rokytenka

Nový, technicky i finančně nejnáročnější půlkilometrový úsek Cyklostezky Rokytenka mezi areály firem Kotrla a Irisa otevřelo slavnostně v úterý 3. prosince město Vsetín. Jeho součástí je i čtyři sta metrů dlouhá ocelová lávka. Cyklisté, ale i chodci (neboť stezka je smíšená), se tak nyní dostanou bezpečně ze „staré“ Rokytnice až do Lhoty u Vsetína.

„Stavba je mimořádná mimo jiné i tím, že jsme ji plánovali více než dvacet let a podařilo se ji vybudovat díky dotačnímu titulu a příkladné spolupráci se společností Kotrla. Jednalo se, kvůli komplikovanému terénu a blízkosti silnice první třídy, o nejnáročnější a nejnákladnější etapu výstavby Cyklostezky Rokytenka. Je velkým přínosem také pro zaměstnance Irisy a dalších firem v areálu, kteří chodí do práce pěšky nebo jezdí na kole. Dosud se pohybovali na silnici s velkým provozem, na které jsou z jedné strany svodidla a ze druhé opěrná zeď a pohyb zde je, obzvlášť v zimě, nebezpečný,“ uvedl starosta Jiří Čunek (KDU-ČSL) s tím, že náklady na výstavbu se pohybovaly ve výši 40 milionů korun včetně DPH, přičemž 85 % těch uznatelných zaplatí dotace z Integrovaného regionálního programu (IROP) a dalších 5 % příspěvek Zlínského kraje.

„Součástí této etapy výstavby cyklostezky je čtyři sta metrů dlouhá ocelová lávka založená na betonových patkách s mikropiloty a rovněž stavba opěrné zdi naproti areálu firmy Kotrla a oprava stávající opěrné zdi u areálu firmy Irisa. Lávka je také osvětlena a v rámci její stavby vznikl nový přístřešek autobusové zastávky Rokytnice-Irisa, která je bezbariérově napojena na cyklostezku,“ vyjmenoval místostarosta Jiří Růžička (KDUČSL) a dodal, že tuto etapu budovalo na základě výsledků veřejné soutěže sdružení firem Společnost STAVBY SR.

„Díky evropským penězům vzniká v Česku infrastruktura pro cyklisty už 20 let. Jen s pomocí Integrovaného regionálního operačního programu se u nás v posledních letech vybudovalo nebo dokončuje přes 600 kilometrů cyklostezek, ale jen 30 kilometrů z nich připadá na Zlínský kraj. Proto vítáme a podporujeme každou aktivitu, která v našem regionu možnosti pro cyklisty rozšíří,“ řekla Lenka Kolářová, ředitelka zlínské pobočky Centra pro regionální rozvoj, které projekty financované z IROP kompletně zastřešuje.

První, dvousetmetrový úsek Cyklostezky Rokytenka od stacionárního radaru pro měření rychlosti poblíž prodejny potravin ve „staré“ Rokytnici až po odbočku do průmyslového areálu firmy Kotrla, otevřelo město v roce 2020. V roce 2023 na něj navázalo stavbou dalších dvou úseků – mezi areály firem Kotrla a Irisa a od areálu společnosti Irisa po hranici katastrů města Vsetín a obce Lhota u Vsetína. Dříve v letošním roce pak město otevřelo 350 metrů dlouhý úsek vedoucí podél hasičské zbrojnice ve „staré“ Rokytnici. Momentálně je tedy k dispozici cyklistům i pěším zhruba 1,5 kilometru této cyklostezky. Další navazující etapa je v přípravě. „Cyklostezka dále povede převážně kolem silnice I/69 do sídliště Rokytnice a následně směrem do centra. Momentálně jsme ve fázi příprav a získávání povolení,“ uzavřel místostarosta Růžička.

Modul: Města