- Nacházíte se:
- Města
- Město
Znojmo

Strategický plán rozvoje cyklistické dopravy ve městě Znojmě
Bezpečnost:
Generel dopravy města Znojma dále definuje důležitost místních koridorů pro zlepšení dopravní situace ve městě (snížení dopravní zátěže, zlepšení průjezdnosti územím, zvýšení bezpečnosti cyklistů atd.). (str.6)
2.4.1 Cyklostezky
Tento druh cyklistické dopravy je nejbezpečnější pro cyklistu, avšak ekonomicky nejnáročnější na realizovatelnost a udržitelnost. Cyklista se zde pohybuje po vlastní stezce zcela sám, případně spolu s chodci, pokud je tomu upraveno dopravní značení cyklostezky. (str.16)
Zklidňování:
-
Cyklokoridory:
Generel dopravy města Znojma rozlišuje dvě kategorie tras, a to dálkové trasy a místní koridory. U těchto dvou odlišných kategorií hledá společné řešení trasování. (str.5)
Strategie rozvoje města Znojma na roky 2024–2030
Bezpečnost:
Vysoká intenzita dopravy – město je zatíženo tranzitní dopravou, kdy její intenzita ovlivňuje nejen bezpečnost, ale především kvalitu životního prostředí. Tranzitní doprava má samozřejmě vliv na kvalitu veřejného prostoru. V případě města Znojma se jedná dle sčítání dopravy převážně o tranzitní dopravu (str.6)
Strategické opatření – Snížení intenzity dopravy ve Znojmě
Město Znojmo zvyšuje bezpečnost dopravy a snižuje její intenzitu na území celého města. Město se zasazuje o snižování dopadů tranzitní dopravy a realizuje projekty zaměřené na zvýšení průchodnosti městem. Dochází ke zklidňování centra města a omezování individuální automobilové dopravy. (str.21)
Zklidňování:
S plánovaným zklidněním města a větším využitím veřejného prostoru souvisí plánovaná revitalizace celé řady veřejných
prostranství. (str.8)
Strategické opatření – Snížení intenzity dopravy ve Znojmě
Město Znojmo zvyšuje bezpečnost dopravy a snižuje její intenzitu na území celého města. Město se zasazuje o snižování dopadů tranzitní dopravy a realizuje projekty zaměřené na zvýšení průchodnosti městem. Dochází ke zklidňování centra města a omezování individuální automobilové dopravy. (str.21)
Zklidnění dopravy ve městě
Jedná se o jedno z nejkomplexnějších opatření, které obsahuje vybudování parkovacího domu, systematické budování záchytných parkovišť a celkové naplňování koncepce dopravy v klidu na území města, což sebou nese rovněž zklidnění dopravy v samotném centru města. Realizace opatření je plánována průběžně a první investice odstartují již v roce 2024
Cyklokoridory:
-
ZNOJMO ROSTE Od koncepčních plánů k realizaci (2025)
V našem pravidelném seriálu Znojmo roste jsme se dosud snažili přiblížit strategický přístup města k územnímu plánování či spolupráci s investory. Nyní přichází čas na představení konkrétních kroků a projektů.
Aktuálně jsou ve Znojmě v procesu realizace více než dvě desítky stavebních záměrů. Znojmo se díky tomu proměňuje a dlouhodobé vize dostávají svou reálnou podobu.
Jak jsme avizovali v předchozích dílech, prioritou je oživení centra města. V nejbližší době se rozběhne regenerace náměstí Svobody u Horní brány a připravuje se revitalizace Jezuitského náměstí a z něho vedoucí Veselé ulice. „Jsem rád, že se konečně dostáváme ke koncepčním změnám v urbanisticky roztříštěném prostoru kolem náměstí Svobody a věřím, že to občané města pocítí pozitivně," vyjádřil se místostarosta Jiří Kacetl. Konečně také dojde k demolici panelového domu v Horním parku. Budoucnost vyklizeného pozemku bude předmětem dalšího jednání v orgánech města a bude nejspíše řešena v rámci dlouho připravované revitalizace Horního parku.
Dopravní zklidnění centra a současně jeho lepší zpřístupnění obyvatelům, návštěvníkům i turistům podpoří nová záchytná parkoviště. V současnosti již probíhají konkrétní kroky k realizaci parkoviště na ulici 28. října (za celnicí). Zároveň se konečně podařilo dohodnout se s novými majiteli pozemku po bývalém autobusovém nádraží na ulici Dr. Milady Horákové a nyní se zde rozbíhá proces vedoucí ke vzniku dalšího záchytného parkoviště. Tento projekt využívá tzv. PPP model (partnerství veřejného a soukromého sektoru), což městu umožňuje rychlejší realizaci a nižší náklady z městského rozpočtu.
Město systematicky buduje infrastrukturu a investuje do modernizace škol či hřišť. V běhu je revitalizace sportovního areálu při ZŠ a MŠ JUDr. Mareše nebo zateplení ZŠ Přímětice, chystá se rekonstrukce MŠ Slovenská nebo MŠ Mramotice a připraveno je mnoho dílčích investic v ostatních školách a školkách. K tomu se přidává podpora sportu a aktivního života: v Oblekovicích – Nesachlebech v ulici Šípková vzniká Multifunkční sportoviště.
Dopravní dostupnost a možnosti trávení volného času zlepší nová cyklostezka Znojmo–Chvalovice, na jejíž realizaci se podílí město Znojmo, obec Chvalovice a městys Šatov, kam by měla stezka vést odbočkou. Výhledově se počítá s prodloužením cyklostezky až na Hatě.
Řada projektů naplňuje principy udržitelného rozvoje a vychází vstříc představě kompaktního města. Strategickým krokem je výstavba páteřní komunikace v Příměticích, která umožní novou zástavbu rodinných domů v lokalitě nad židovským hřbitovem. Je důležité tuto výstavbu na okraji Znojma včas podchytit doprovodnou infrastrukturou, aby se nestávalo, že nová výstavba vznikne rychleji než například nové cesty, chodníky či osvětlení.