Technologie a design - elektrokola

V roce 2017 bylo v evropských státech víc než 10 % prodaných jízdních kol s elektrickým pohonem, přičemž u aut šlo jen o 1,5 %. Od roku 2006 se prodeje elektrokol zvýšily dvacetinásobně; průměrné tempo růstu je 30 % ročně. Když Francie v roce 2017 zavedla národní program podpory pro zakoupení elektrokol, 61 % příjemců v dotazníku uvedlo, že jízdou na elektrokole nahradili jízdy autem [1].

Systémy sdílených jízdních kol zvyšují efektivitu dojíždění do zaměstnání i v rámci zaměstnání, a také díky snadné a rychlé možnosti absolvovat první/poslední kilometr trasy přispívají k lepší propojenosti v městských oblastech a posílení produktivity městské ekonomiky. Jako příklad lze uvést systém sdílených kol v Dublinu, kde každé investované euro vyprodukovalo 12,3 eura v podobě časových úspor, širších ekonomických přínosů a také zdravotních přínosů. Pouze hodnota časových úspor se pohybuje mezi 6 a 10,4 miliony eur [1].


Pozitivní účinky 

Elektrokola přinesla několik výhod: podpora elektrického pohonu je impulsem pro zvládání kopcovitého terénu i různých nerovností povrchu při zachování plynulé jízdy a menší zátěži pro tělo cyklisty. Díky elektrokolu mohou jezdit i lidé, kteří kvůli vyššímu věku nebo horší fyzické kondici nemohou jezdit na klasickém kole. Na elektrokole lépe a bez vyčerpání zvládají i delší vzdálenosti. Elektrokola jsou skvělá na dojíždění do práce nebo rychlé pochůzky.

Alternativní způsob dopravy umožňuje absolvovat cestu rychleji než autem, které především v městských centrech často uvízne v dopravní zácpě. Lidé, kteří vymění auto za elektrokolo, pomáhají snížit spotřebu pohonných hmot i množství nečistot v ovzduší.

Podle zjištění jedné studie (2) je jízda na elektrokole, pokud jde o výkon cyklisty srovnatelná s jízdou na klasickém kole, aniž by lidé zažívali pocit jako při náročném tréninku. I s podporou motoru totiž cyklista musí šlapat, a tedy dochází ke spalování kalorií.


Sloupky
Leták k tématu ke stažení ve formátu PDF 
(klikněte pro stažení na obrázek letáku)